Het Rudi effect of hoe succesvol reclames te recyclen

Biertje geniale campagneIk vraag me af in hoeveel huishoudens in Nederland er spontaan geroepen wordt “Biertje!?”, als de Zillertal reclame voorbij komt zetten! Want Der Rudi is uit de kast gehaald. Maar niet door Heineken dit keer, hoewel dat voor het Rudi Effect geen enkel verschil maakt. Dat is in 14 jaar niks verminderd. Iedere keer als ik op de achtergrond “Héééééé’!” hoor, wil ik heel hard roepen: “Biertje?”. En ik drink geen Heineken! Dus werd het tijd om uit te zoeken wat Heineken met het Zillertal te maken heeft. De al te gemakkelijke après ski associatie vond ik zelf niet aannemelijk. Vooral niet omdat Heineken in een eigen campagne juist aanraadt om minder te drinken.

FunFact: Der Rudi werd in 2002 gemaakt door reclamebureau TBWA\NEBOKO en werd in 2015 nog genomineerd voor de Gouden Loeki Allertijden

Olaf Malmberg
De link tussen Heineken en het Zillertal is een simpele: de acteur. Olaf Malmberg is degene die in 2002 het karakter van de skileraar zo heerlijk tenenkrommend neerzette. En na een succesvolle vlog vanuit het Zillertal in 2015, uiteraard in het iconische rode pak, schreef Malmberg het script voor de campagne voor het wintersportgebied. In samenwerking met productiehuis More Than TV dan. Der Rudi is Back. Hij heet nu alleen Super Rudi. Rest mij de vraag wie het meeste baat heeft bij de campagne: Het Zillertal of Heineken?

FunFact: De regisseur van Der Rudi – Diederick Koopal – is ook de regisseur van de films Bloed, Zweet & Tranen en De Marathon.

Het origineel van regisseur Diederick Koopal uit 2002:

Der Rudi komt uit zijn winterslaap voor het Zillertal:

TL;DR: Heerlijk, Helder, Heineken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *