Mijn favoriete hardloop apps

Ik voel me een oud zeikwijf als ik dit zeg, maar het is echt waar: vroeger was hardlopen een stuk makkelijker! In de jaren tachtig had je alleen een paar schoenen nodig en je kon aan de bak. Niks geen gezeur over loopanalyses, overproneren, corrigerende schoenen. Easypeasy. Toch? Nou, dat is tegenwoordig wel anders, hoor! Ik ben verre van een pro-runner. Ik loop hard omdat ik me daarbij goed voel, op een paar minimalistische schoenen die in de salesbak lagen voor € 55, maar ik kon tot voor kort dan ook nog niet verder dan 8 kilometer. Pro of niet,

hoe meer ik buiten aan het hardlopen ben, des te meer ik besef hoe afhankelijk ik geworden ben van de techniek. Oók als het op hardlopen aankomt. Want waar ik in een ver verleden mijn schoenen aantrok en naar buiten rende, is mijn routine vandaag de dag iets tijdrovender. En ik ben blijkbaar niet de enige.

Mobiel? Check
Oordopjes? Check
Hardloopplaylist aan? Check
GPS aan? Check
Running app aan? Check

 

 

Hardloopprogramma’s leren je verantwoord hardlopen in een rustig tempo.

Meisjes van vijftig leerden rennen met evy gruyaert start to runMijn eerste kilometer ooit begon ik met Evy Gruyaert. Voor wie niet bekend is met deze Belgische dame: haar Start to Run programma is goed samengesteld, waardoor je het hardlopen rustig opbouwt. Als je klaar bent met haar lessen, ren je 5 kilometer, achter elkaar, zonder te wandelen tussendoor. Evy werkt motiverend, haar muziekkeuze is goed en ze bouwt de kilometers langzaam op. Als het goed is zonder blessures. Moet ook wel, want als je blessurevrij wilt lopen is de belangrijkste regel van het hardlopen: bouw je kilometers én je snelheid nooit sneller op dan 10% per week. Als je het toch sneller doet, heb je meer kans dat je het óf niet volhoudt of dat je moet stoppen omdat je gewrichten of spieren de snelle opbouw niet aankunnen. In het Engels heb je zo ook het Couch25k programma. Allebei de hardloop programma’s duren negen weken en ze zijn het perfecte middel om je van die bank af te krijgen. En uiteindelijk kost je het maar een half uur per keer. Drie keer per week. Dat is alles wat nodig is om je op verantwoorde wijze aan het hardlopen te krijgen. En fitter. En slanker. En gezonder. En met een beetje mazzel ook verslaafd aan het rennen.

Maar hoe houd je nu bij hoever je loopt? Of hoe snel?

Runkeeper is een geweldige app om bij te houden wat je rentAl mijn runs en wandelingen houd ik bij met RunKeeper. Niet alleen is Runkeeper een prima programma om bij te houden hoeveel je rent: het is ook een goede manier om je vooruitgang bij te houden. Zo kan ik zien dat ik vanaf oktober 2011 zeer onregelmatig aan het hardlopen ben geweest. Af en toe heb ik blijkbaar ook nog halfslachtig geskate en gefietst. Ik heb tot nog toe voldoende gehad aan de gratis versie. Deze geeft me alle informatie waarmee ik verder kan, plus eventuele trainingsprogramma’s. Voor de renner die meer statistieken wil, is er natuurlijk de betaalde versie.

Vorige week heb ik ook Nike+ geïnstalleerd. Gewoon, om te kijken of ik dat net zo fijn vind. Ook deze app is gratis. Ik ben nog een beetje aan het testen welke app ik fijner vind. Meisjes van vijftig rennen met nike plusNike+ heeft als voordeel dat ik mijn hardloop playlist mee kan laten lopen. Persoonlijk vind ik dat prettig omdat me dat weer een appje scheelt: als mijn hardloop sessie begint, start mijn favoriete muziek tegelijkertijd. En Nike+ kent een functie die powersong heet: wat een uitvinding. Vandaag zat ik even stuk op de helft van mijn run. Ik pakte mijn mobiel om hem op pauze te zetten. Toen viel mijn oog op de powersongknop. Met één druk op de knop voorkwam Meatloaf dat ik mijn run halverwege afbrak. Bat out of Hell barstte los en ik was mijn vermoeidheid en dorst vergeten. Ik heb de rest van de run zonder te stoppen afgemaakt. Hoera voor de powersong! Dus het zou zomaar kunnen dat Runkeeper bij mij in de digitale vergeetla verdwijnt en Nike+ het stokje overneemt.

Het is heel makkelijk om je hardloopgeschiedenis tussen verschillende programma’s te syncen. Van Runkeeper naar Nike+ bijvoorbeeld.

MaMeisjes van vijftig maken gebruik van sincmytracksar ik hoor je denken: wat gebeurt er dan met je hardloopgeschiedenis uit Runkeeper? Ben je dat zomaar kwijt? Moet je helemaal opnieuw beginnen met Nike+? Nou nee dus. Want ik zal toch niet de eerste zijn die overstapt van de ene op de andere app? En dus is er een appje dat heet SincMyTracks. Of ik nu ren met Nike+ of met Runkeeper of met een van de vele andere apps: ik kan mijn runs overzetten van de ene app naar de andere app.

Een metronoom helpt je met je cadans

Meisjes van vijftig loopt met metronoomTot slot is er de beste app die ooit is uitgevonden voor de hardloper: de metronoom. Ze zijn er in veel vormen, maar voor mij is maar een ding belangrijk: een bpm van 182. Een stap per beat. 182 Stappen per minuut. Dit garandeert een korte, snelle pas die voorkomt dat ik doorzak met mijn heupen. Je kunt natuurlijk ook een muziekplaylist maken van 182 bpm, maar ik loop liever met mijn eigen playlist PLUS de metronoom. Vanaf het moment dat ik met een metronoom ging lopen (Thank you, Danny Dreyer!), heb ik geen heup of knieklachten meer gehad. Waarschijnlijk zou ik nu ook zonder metronoom dezelfde korte snelle pas hebben. Maar als ik na 8 kilometer moe ben, wil ik nog wel eens terugvallen op mijn oude vorm: lange passen, landen op mijn hielen, ver voor mijn lichaam uit. Om dat te voorkomen loop ik nooit zonder de metronoom.

Ben ik een oud zeikwijf? Misschien wel. Maar dan wel eentje die de moderne techniek weet te waarderen. Wat maakt het uit dat ik wat langer bezig met opstarten als ik ga hardlopen? Ik weet nu precies hoe ver ik gelopen heb, hoe snel, hoeveel meer – of minder – ik gelopen heb sinds vorig jaar En nog leuker: ik heb de foto’s om het te bewijzen. En die staan natuurlijk op Instagram. Happy Running!Meisjes van vijftig love running apps

One thought on “Mijn favoriete hardloop apps

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *