Het beste medicijn tegen overgangsklachten: boek een cruise!

Meisjes, het is absoluut waar. Cruisen is niet voor iedereen weggelegd. Als jij het fijn vindt om met een tent en slaapzak op je rug kilometers te maken, je eigen eten te koken ’s avonds en als je het niet erg vindt om voor je naar bed gaat het zand – en een eventueel verdwaalde spin – uit je tent te vegen: vooral doen! Ik houd ook van actieve vakanties. Maar een keer in de zoveel tijd, is niets zo lekker als volledig verwend te worden terwijl je vijf landen en acht havens aandoet. In veertien dagen. Er gaat echt niks boven wakker worden in opnieuw een nieuwe stad. Om een nieuwe plek te kunnen ontdekken. Om elke dag nieuwe vrienden te maken. Terwijl je bed wordt opgemaakt en het eten klaar staat. En er is zelfs tijd om een paar kilometer te rennen voordat je je overlevert aan het overvolle ontbijtbuffet. Trouwens, wist je dat reizen, elke manier van reizen, een enorme boost voor je gezondheid kan geven? Positivehealthwellness noemt maar liefst 8 manieren waarop reizen je gezondheid verbetert (tekst in het engels). Cruisen op doktersadvies, ik had het zelf niet beter kunnen bedenken. 

We, manlief en ik, zijn niet geheel nieuw in de cruisewereld en hebben al een aantal reizen gemaakt met Holland America Line. Maar de route die we deze keer zochten, werd niet aangeboden door HAL. Israel stond al zo lang op ons verlanglijstje! Dus toen Celebrity cruises een route aanbood met 3 dagen in Israel, waren we er meteen bij.

Schip: Celebrity Silhouette
Route: Israel & Mediterranean cruise
Date: September 24 2016
Vertrekhaven: Civitavecchia
Gasten aan boord: 2.886
Aantal restaurants: 13
Aantal bars & lounges: 10

Een snelle samenvatting van onze ervaring met Celebrity: Service was feilloos. Het eten was ongelooflijk, entertainment aan boord was okay. De leeftijdsklasse aan boord lag ietwat lager dan bij HAL. Er waren minder scooters waar we voor aan de kant moesten springen. De Silhouette zelf heeft een geweldig dekkenplan met veel verrassende plekjes over het hele schip. De HideAway was een inventieve plek om je terug te trekken met je laptop of tablet. Een paar dekken hoger was de goed uitgeruste bibliotheek. De reuzenhangmatten die vlakbij het Solarium stonden, deden dienst voor mijn middagslaapje. En geen moment was er een tekort aan ligstoelen, in de zon of in de schaduw. Ondanks dat het de hele reis geweldig weer was, waren er altijd voldoende stoelen aanwezig.  Ik kan rustig zeggen dat Celebrity al onze verwachtingen overtrof en dat we in alle waarschijnlijkheid opnieuw met Celebrity zullen cruisen.

De haven van Civitavecchia: het is maar 1600 kilometer

We wonen op 1600 kilometer rijden van Rome, dus niks lette ons om er een roadtrip van te maken. We arriveerden in Civitavecchia één dag voor we aan boord konden en hadden een kamer geboekt in hotel DeLaVille, in Civitavecchia.

hotel-de-laville-civitavecchia-1De locatie van Hotel DeLaVille is perfect, direct uitkijkend over het strand en de haven. Onze kamer was erg ruim, zeker voor Italiaanse normen. Onze auto mochten we parkeren achter het hotel, of op het bewaakte terrein van het hotel aan de overkant. Aan ons de keus.  WiFi was gratis, en dat is toch wel een verademing hoor. Veel ketenhotels rekenen nog steeds een ongehoord bedrag voor de WiFi. Maar niet bij DeLaVille. We werden vriendelijk ontvangen in een goed uitziende lobby. De kamer was schoon net zoals de badkamer. We hadden de grote kledingkast in de hal niet nodig, maar als je langer in dit hotel verblijft heb je ruim voldoende kastruimte. Het ontbijt deed niet onder voor het ontbijt op de Silhouette! Als we ooit nog een keer vanuit Rome cruisen, kiezen we zeker weer voor dit hotel om onze cruisepret te laten beginnen. Het is een geweldig begin van de vakantie. Het hotel regelt indien gewenst ook een shuttle voor je, naar het schip. Je kunt het lopen, helemaal als je de ingang bij het fort neemt, maar vergeet dan niet te checken aan welke pier je schip aanlegt. Pier 25, waar de Silhouette lag aangemeerd is zeker niet zomaar te bereiken. Een shuttle is in dat geval aan te bevelen.

Voordat we Nederland verlieten, hadden we een plek gereserveerd bij een van de vele parkeergarages die Civitavecchia rijk is. De parkeergarage verzorgt een gratis shuttle naar het schip. Voor €108 staat je auto gedurende twee weken op een bewaakte parkeerplaats en heb je shuttleservice van en naar het schip. Dus je wordt ook opgehaald als je weer terugkomt! Toen bij terugkomst onze auto niet meer wilde starten, werd dat binnen vijf minuten verholpen. Service!

De inscheping

Het inschepen ging voortvarend op 24 september. We hadden op ons gemak ontbeten in het hotel en de shuttle van de parkeergarage bracht ons netjes tot aan het schip. Onze bagage werd direct uit handen genomen door de porters. Wij waren vroeg aanwezig en erg druk was het nog niet. Rijen incheckpersoneel waren zich geestelijk aan het voorbereiden op de stroom van 2.866 vakantiegangers, maar wij konden direct doorlopen naar de incheckbalie. Onze foto werd genomen, onze Seapass werd overhandigd en om 11 uur precies waren we aan boord! De dining room op de Silhouette heet Grand Cuvée en Niko, onze concierge, wachtte ons op bij de ingang van het restaurant. Concierge gasten worden aan boord verwelkomd in Grand Cuvée met een lunch. Dus geweldig ontbijt of niet: na een korte verkenningstocht liepen we naar dek 3, voor onze eerste lunch aan boord van de Silhouette. Het was slechts een klein voorproefje van wat ons nog te wachten stond aan eten en van de medegasten op het schip. Een aangename twee uur later, kwam het bericht dat alle cabines klaar waren. Eindelijk tijd om ons verblijf voor de komende twee weken te gaan verkennen.

Concierge C3 Cabine 1180 Dek 10 Aft

concierge-c3-silhouette-1180-starboard-aftOnze cabine op de Celebrity Silhouette was een balkonhut op dek 10, aan de stuurboord kant van het schip, achterin. Het is een stukje lopen vanaf de liften, maar voor ons is dat geen moment een probleem gebleken. Kastruimte was ruim voldoende aanwezig, met genoeg hangers voor onze kleding. Cruz, de steward, had op ons verzoek de mini ijskast leeg gehaald, zodat we ons meegebrachte water in de ijskast konden bewaren. Onze drie koffers pasten met gemak onder het bed. Bij het bureau zat een Europees stopcontact. Ik had echter ook mijn US oplader ingepakt voor onze Samsung telefoons en een converter. Dit betekende dat we drie stopcontacten konden gebruiken om onze telefoons, tablet, Kindle en camera batterij op te laden. De meeste tijd hadden we voldoende aan 1 stopcontact. De cabine was in voortreffelijke staat en schoon. Cruz was snel en grondig. Ergens in de tweede week merkte ik dat ik bijna door de douchegel heen was. Ik was van plan om dit aan hem te laten weten, maar natuurlijk vergat ik dit helemaal. Je kunt me mijn verrassing voorstellen toen ik de volgende dag zag dat de douchegel was aangevuld. Ongevraagd. Dat noem ik nou service. In de badkamer is voldoende ruimte om je spullen te bewaren. En vooral niet te vergeten: de befaamde beensteun! Ik had er al over gelezen natuurlijk, maar dames, het is echt waar: Celebrity heeft het scheren onder de douche tot kunst verheven met de speciale voetensteun. De eerstvolgende badkamer in ons huis, krijgt een Celebrity aanpassing. Zo simpel! En juist daarom zo geniaal!

Fooien

Voor degenen die zich afvragen hoe het nu zit met fooien aan boord: wij vinden het fijn als we de fooien kunnen vooruitbetalen bij het boeken van de cruise. Dit voorkomt dat je aan het eind van de reis nog een grote rekening voor je kiezen krijgt. Fooien kwamen deze reis uit op $13 per persoon per dag, dus voor 14 dagen werd dat voor ons beiden $ 364. Die we direct bij het boeken konden voldoen. Dit bedrag wordt verdeeld onder alle personeelsleden, dus ook de hardwerkende mensen achter de schermen, die wij nooit te zien krijgen. Maar omdat onze steward minimaal tweemaal per dag in onze cabine is om orde op zaken te stellen, onze was ophaalt, schone handdoeken geeft, de deur opendoet als wij aan komen lopen, roomservice regelt, geven wij hem, of haar, ook altijd een extra, persoonlijke fooi. Op de eerste dag van de cruise en als we erg tevreden zijn over de service, ook nog in de tweede week van de cruise. Let wel: het is absoluut geen verplichting! Tenslotte heb je de fooien al betaald.

Het zwembad en het solarium – favoriete hangplekken

Het solarium werd tijdens deze reis sporadisch gebruikt door de gasten. Dit zal te maken hebben gehad met het prachtige weer. Het solarium heeft een prachtig zwembad, twee whirpools, de Aquaspa Café en veel, heel veel ligbedden. Maar het is overdekt. Tijdens deze reis was het daarom een rustige plek om heerlijk te relaxen of een middagslaapje te doen, als je de drukte bij het openlucht zwembad wilde ontsnappen. Voor ons voldeed het open zwembad gedeelte uitstekend. Er waren altijd voldoende ligstoelen, of je nu in de zon wilde liggen of liever de schaduw opzocht. Ik kreeg zelfs een aantal keer de kans om in een van die geweldige hangmatten te liggen, die vlakbij het solarium staan. Wat een ideale plek voor een middagdutje!

Chair hogs: ze zijn ook overal!

Ach ja. We kennen allemaal de vakantie verhalen: medevakantiegangers die in alle vroegte de zondekken afstruinen op zoek naar ligstoelen voor de dag. Om de stoelen voor de rest van de dag onbezet te laten. Ze zijn de nachtmerrie voor de uitslapers. Het was deze reis niet anders. Ze waren echter zéér in de minderheid. De chair hogs waren deze reis eenvoudig te herkennen aan de felroze flamingo knijpers op de handdoeken. De dappere vogels verdedigden hun stoelen met verve. Maar ze zullen zich wel verlaten hebben gevoeld de gehele reis. Geen moment heb ik de eigenaren van de flamingo’s gezien. Het waren deze reis de enige chair hogs. Het nieuwsbulletin dat we elke avond op ons bed vonden, maakte een aantal keer melding van het feit dat het reserveren van stoelen niet op prijs werd gesteld. Iedereen werd erop gewezen dat persoonlijke spullen van de stoelen verwijderd zouden worden door de Pool Butlers, als een stoel langer dan 40 minuten onbeheerd was. Hoe prijzenswaardig ook, ik denk niet dat het ooit nodig was voor de pool butlers om te handhaven. Er waren altijd voldoende stoelen aanwezig.

Funky T house band Celebrity Silhouette

Entertainment

Het Live entertainment team was geweldig. Chrystal was veruit favoriet. Ze was energiek en grappig. Het maakte niet uit wat ze presenteerde, of het nu karaoke, Trivia of Aqua dance was: ze was aanstekelijk in haar enthousiasme. Patrick, de team manager completeerde haar perfect. De house band Funky T was geweldig en kreeg menige gast aan het dansen. Vooral in de avond. De band die echt de gehele bevolking van de Silhouette aan het zingen en dansen kreeg was The Beatles Celebration. Hun show in het theater en ook hun optreden in de lounge was een groot succes. Verrassend genoeg was ook mentalist Kennedy een succes. Hij was zo ontzettend grappig, dat hij van mij nog wel langer had mogen optreden. Zijn show was veel te kort naar mijn zin.

De energieke muziek van Funky T was aangenaam, maar ook ook Judah Moore was goed. Zijn rustige, kalme stijl complementeerde heel vaak onze luie namiddag bui.

Crew

Ik kan het niet genoeg benadrukken: onze steward was vriendelijk, pro actief en attent. Hij hield altijd in de gaten wie er in de gang liep. Als hij in de buurt was opende hij de cabine deur van de gasten.

concierge-c3-silhouette-1180-starboard-aft-2In de Grand Cuvée werden we een aantal avonden in de watten gelegd door Harold uit Nicaragua en zijn assistent Courtney uit Jamaica. Julia uit Argentina werkte aan de andere kant van de MDR en maakte eveneens indruk op ons. Ze was een en al glimlach en attentie.

Ontbijt in de kamer

Mijn man en ik hebben een verschillend dagritme. Ik houd ervan om op tijd op te staan, zodat ik kan genieten van de zonsopgang. Op een havendag ben ik al rond 06:00 uur aan dek te vinden om foto’s te maken van de zonsopgang en het binnenvaren van de haven. Om me daarna in het zweet te werken in de sportzaal. Alles om dat geweldige eten aan boord te rechtvaardigen! Op zeedagen echter, liet ik al vroeg koffie, vers vruchtensap en smoothies op de kamer serveren. Dit gaf mij de gelegenheid om op het balkon van de zonsopgang te genieten, in mijn pyjama, terwijl manlief lekker uitsliep. Roomservice zit bij de prijs inbegrepen, maar wij hebben er alleen voor het ontbijt gebruik van gemaakt.

Select dining

Een van de leukste dingen van reizen vind ik het ontmoeten van mensen. Daarom kiezen wij voor Select dining. Je kunt er bij de meeste cruise lines voor kiezen om op een vast tijdstip te eten (vaak 18h00 of 20h30). Dan zit je elke avond op dezelfde tijd aan tafel met dezelfde mensen. Voor groepen is dit natuurlijk een goede optie. Maar wij vinden het prettiger om het per dag te bekijken. We hebben geen zin om elke avond om 18h00 aan te tafel te gaan. In het begin kozen we voor een gedeelde tafel, waarbij je aan tafel zit met andere gasten. Maar al snel kwamen we erachter dat de tafels van 2 zo dicht op elkaar stonden, dat die ons ook gelegenheid gaven om levensverhalen te delen met onze buren. We zijn geen enkele avond teleurgesteld en hebben een geweldig assortiment aan mensen ontmoet. We konden elke avond direct aan tafel, zonder wachttijd. Dit kan te maken hebben met onze dinertijd. Meestal arriveerden we bij het restaurant tussen 18h30 en 18h45. Rijen onstonden pas vanaf 19h30.

Ontschepen

De avond voor we weer aankwamen in Civitavecchia, lag de informatie over de ontschepingsprocedure al klaar op ons bed. De avond voor je van boord gaat, zet je je koffers buiten je cabine neer, op zijn laatst om 22h00. Bagagelabels worden meegeleverd. Alles wat je de volgende dag nog nodig hebt aan kleding, toiletspullen en medicijnen houd je natuurlijk bij je. Iedereen krijgt een tijd waarop ze uiterlijk van boord moeten zijn. Je moet je cabine altijd om 7 uur ’s ochtends verlaten, tenslotte komen de volgende gasten al vanaf 11 uur weer aan boord.  Wij hadden geen vlucht of trein te halen, dus we kregen de laatste ontschepingstijd: 09h30. Om 7 uur precies trokken we deur van cabine 1180 achter ons dicht, om voor de laatste keer in de Ocean View Cafe te ontbijten. De Ocean View was afgeladen! Geen moment tijdens de reis hebben we zo’n chaos aangetroffen als op die laatste ochtend. Wat een ongeloofelijke drukte! Concierge gasten konden gebruiken maken van de Tuscan Grille om te wachten tot hun ontschepingsnummer afgeroepen werd. Dus zodra we ons ontbijt naar binnen hadden gewerkt, ontvluchtten we de mensenmassa om naar de Tuscan grille te gaan. Je kunt je onze verrassing voorstellen toen we in de Tuscan Grille van de gastvrouw vernamen dat alle bagage al van boord was en door de douane vrijgegeven. Dit betekende dat we van boord konden, onze bagage konden ophalen en naar onze auto konden. Het was pas acht uur! We hadden niet verwacht voor half tien van boord te zijn! Ik belde onmiddelijk naar de parkeergarage, om te vertellen dat we over 10 minuten van boord zouden gaan.  Een hostess wees ons de weg naar onze koffers en binnen 10 minuten stond de shuttle van de parkeergarage al voor onze neus.

Conclusie

Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat we slechts één reden hadden om voor Celebrity te kiezen: de route! Niet de cabines, niet de prijs (nou ja, de prijs hielp wel mee natuurlijk), niet de reviews. Als de Silhouette niet drie dagen Israel had aangedaan, hadden we zeker niet voor Celebrity gekozen.  En we waren terughoudend. We hadden het gevoel dat HAL ons verpest had voor de andere cruiselines. We hebben gecruised met de Oosterdam, Noordam en Rotterdam en we waren erg onder de indruk van de schepen, de service en de kwaliteit van het eten. De Nederlandse connectie hielp ook mee natuurlijk. Maar Celebrity is erin geslaagd om HAL te overtreffen. In alles. Het zou zomaar kunnen dat Celebrity vanaf nu onze eerste keuze heeft. En tja: dan heb je je werk gedaan!

De havens die we aandeden, verdienen wat meer aandacht!

Israel

Voordat je in Israel aankomt vindt er een immigratieprocedure plaats tijdens een zeedag, aan boord van het schip, om het ontschepen na aankomst in Ashdod te bespoedigen. Elke passagier kreeg een tijd aangewezen waarop ze zich moesten melden bij de immigratieofficier. De procedure verliep feilloos. Onze paspoorten hadden we direct na het inschepen al afgegeven ten behoeve van de immigratieprocedure. Na de controle van de officier, dat wij inderdaad de juiste personen in het paspoort waren, ontvingen we onze paspoorten retour. Met een formulier dat we bij ons moesten houden, totdat het schip Israel weer zou verlaten. Feilloos

Napels – September 25, 2016

napels-celebrity-silhouette-septembe-25

Wij zijn doe het zelvers in de havens. Als de havens er geschikt voor zijn natuurlijk. Van te voren probeer ik al te achterhalen wat ik absoluut niet mag missen en hoe ik daar moet komen. Afhankelijk van het weer, de tijd dat we in de haven liggen en hoe we ons voelen, bepalen we op de dag zelf wat we gaan doen. Het bevordert onze flexibiliteit. Daarom hadden we deze reis slechts een excursie geboekt: in Jeruzalem. Pompeii en Vesuvius zijn makkelijk bereikbaar vanuit Napels, maar hadden we al eens bezocht tijdens een HAL cruise.  Daarom kozen we er in Napels voor om gewoon de stad in te lopen en te kijken wat we tegenkwamen. Als snel vonden we een aangenaam terras, met gratis Wifi. Napoli had de avond ervoor gespeeld – en gewonnen. De levendige analyses van de Napolitanen waren een mooi stukje straattheater.

Ashdod – September 28, 2016 1pm – Tel Aviv & Jaffa

Concierge gasten ontvingen een uitnodiging in hun hut voor de Sail in party op het helictopter dek. Een mooi welkom in Israel. Niko, onze concierge, wachtte de gasten op met andere officieren. Dit was ons eerste bezoek aan Israel en het uitzicht vanaf het Helicopter dek was uitstekend. En om onze aankomst in Israel nog feestelijker te maken, konden we toasten met champagne.

tel-aviv-and-jaffa-september-28

Ashdod is een container haven en het is niet mogelijk om zelf de haven uit of in te lopen. Als je geen excursie hebt geboekt via Celebrity, heb je een bus shuttle nodig die je naar het winkelcentrum van Ashdod brengt. De shuttle kost $20 per persoon en het kaartje is de hele dag geldig. Als je met zijn tweeen bent en geen excursie hebt geboekt, ben je voor die twee dagen in Ashdod dus al $80 kwijt om alleen de haven uit te komen. Persoonlijk vind ik het bedrag van $20 per persoon een schande. Daarnaast was ons beloofd dat de shuttle de hele dag zou rijden. Bij terugkomst bleek echter dat sommige mensen 1,5 uur hebben moeten wachten op een bus. Dit is natuurlijk slechte service.

Wij hadden met vrienden afgesproken, dat zij ons kwamen ophalen. Zodra we elkaar hadden gevonden bij de drop off plek, werden we gefeteerd op een geweldige tour door Tel Aviv en Jaffa. Als je ooit in de gelegenheid bent om Tel Aviv te bezoeken, vergeet dan niet om een bezoek te brengen het herdenkingsmonument voor Yitzak Rabin op het naar hem vernoemde plein. De plek is intact gelaten na de moord en het monument is prachtig. Een dagje Tel Aviv is natuurlijk niet compleet zonder een lunch met kebab en falafel!

Ashdod – September 29, 2016 – 10pm all aboard – Jerusalem & Yad Vashem

yad-vashem-jerusalem-september-29De tweede dag in Ashdod hadden we een compleet programma geboekt via Celebrity. Jeruzalem en Yad Vashem, een negen uur durende tour die een vrij volledig beeld geeft van Jeruzalem en de Joodse geschiedenis van de stad. Die geschiedenis gaat terug tot ruim 1400 jaar voor de geboorte van Christus. Maar onze dag startte in Yad Vashem, het Holocaust memorial. En dat was maar goed ook. Yad Vashem is niet alleen imposant en uitgebreid, het is ook emotioneel uitputtend. Het gedenkhuis voor de kinderen die in de oorlog zijn vermoord, liet ons in tranen achter. En wij waren niet de enige. Meer dan de helft van de groep verliet het memorial met betraande gezichten. Na Yad Vashem was een lunch voor ons geregeld in een kibbutz. Ik was zeer onder de indruk van de kwaliteit die in grote hoeveelheden werd aangevoerd. We hadden de lunch met zijn allen nodig om bij te komen van de emotionele aanslag die Yad Vashem op ons had gepleegd.

Bij boeking van de excursie was duidelijk vermeld dat de wandeling door Jeruzalem zwaar zou zijn, vanwege het heuvelachtige karakter van de stad. Toch was er een echtpaar dat constant van de radar verdween. Verschillende keren moest de groep tijdens de wandeling door Jeruzalem, 20 minuten of meer wachten tot het stel weer boven water kwam. Aan het eind van de excursie, bij de Klaagmuur ws de gids compleet in paniek. Ze kon het paar opnieuw niet meer vinden. Aan het begin van de excursie overhandigde de gids, blijkbaar zeer ervaren met dit soort gevallen, ons allemaal een SOS kaartje met een telefoonnummer erop. Voor het geval we gescheiden zouden worden van de groep. Nadat we een aanzienlijke tijd langer bij de Klaagmuur hadden doorgebracht dan ingepland, en na een wanhopige laatste zoektocht over het plein voor de Klaagmuur, besloot de gids toch maar terug te gaan naar de bus.

jerusalem-wailing-wall-september-29

To life, to life, L’chaim!

Maar denk maar niet dat we het erg vonden! De ervaring was niet te evenaren. We kennen allemaal de foto’s, de verhalen, de geschiedenis, maar om er daadwerkelijk te staan, aan dat laatste stuk overblijfsel van de tempel, is niet te beschrijven. Een grote groep teenagers was aan het dansen en zingen op het plein. Op onze vraag wat ze aan het vieren waren was het verbaasde antwoord: “Life! Die kinderen brachten een ode aan het leven.” Het was een geweldige demonstratie van veerkracht, van weerbaarheid, van vertrouwen in de toekomst en vooral vertrouwen in de eigen kracht. Voordat we er erg in hadden stonden we aan de zijlijn mee te klappen. En een enkeling danste mee. Dus nee, we vonden het niet erg om op het verloren koppel te wachten. Maar om de hele dag door zo vaak te moeten wachten wekte toch wel irritatie op bij sommigen. Wij kozen voor een gids in Jeruzalem vanwege het gemak en omdat we dachten dat het veiliger was. Maar het wachten herinnerde ons er weer eens aan, waarom we meestal op ons zelf de havens in gaan.

Voor de nieuwsgierigen: het verloren stel is weer gevonden. Bij de bus! Ze vonden het niet nodig om de gids op de hoogte te houden van de moeilijkheden en van de verandering van route. Mensen: als je merkt dat je niet mee kan doen aan een excursie, of als je van de planning moet afwijken, laat het de gids weten. Het voorkomt een hoop ellende. De gids heeft haar uiterste best gedaan om ons een informatieve tour te geven, maar we kunnen het haar niet kwalijk nemen dat zoveel energie werd besteed aan verdwijnende gasten. De volgende keer doen we Jeruzalem op onszelf.

Haifa – September 30, 2016 – 6.30am – 10pm

bahai-gardens-haifa-september-30De derde dag in Israel bracht ons het prachtige uitzicht op Haifa. Je kunt de Baha’i tuinen op Mount Carmel al zien liggen vanaf de haven. Je krijgt meteen een goed beeld van de grootte van de tuinen. Het is een 45 minuten durende wandeling naar boven als je het vanaf de haven wilt lopen. Je kunt natuurlijk ook gewoon een taxi nemen. De taxi chauffeurs bij de haven vroegen naar ons gevoel veel te veel, dus we besloten te lopen. Midden in het stadje rijden zoveel taxichauffeurs in de rondte. Houd er gewoon een aan en onderhandel over de prijs. Het mag echt niet meer dan € 10 kosten om je naar de ingang van de centrale tuin te brengen, waar de tempel is gebouwd. De tuinen zijn prachtig en het uitzicht vanaf Mount Carmel is niet te evenaren. Er is een toilet in de centrale tuin. .

De tuinen hebben drie verschillende ingangen en zijn onderling niet met elkaar verbonden. De bewakers bij de ingang controleren of je wel naar behoren gekleed bent (geen blote schouders en blote knieen), of je geen eten bij je hebt en vertellen je dat je niet mag roken en geen kauwgom mag kauwen in de tuinen. De entree is gratis. Alleen eerst beloven dat je je aan de regels houdt. Dit achtste wereldwonder is een bezoek meer dan waard!

Santorini – October 2,  2016 – 10am – 8pm

santorini-silhouette-october-2Vandaag voelde manlief zich niet zo lekker. Daarom dit keer geen bus naar een naburig stadje, maar gewoon lekker neerploffen bij een café. In de haven is WiFi overal beschikbaar. Net als de souvenirs. Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn luiheid, dus kocht ik een ticket voor de kabelbaan (€5 per ritje) en liet manlief achter op het terras. Ik had me de moeite kunnen besparen. Boven barstte het van nog meer café’s, restaurants en souvenir winkels. Het uitzicht was prachtig, maar mijn wandeltocht naar beneden werd verhinderd door de ezels die het pad blokkeerden. Voor geen prijs dat ik me daar doorheen wurmde!  Dus maakte ik het mezelf opnieuw makkelijk met een kabelbaanritje.

Kusadasi – October 3, 2016 – 8am – 5pm

The Grand Bazar is op vijf minuten lopen van de haven en hier kun je echt op koopjesjacht gaan. Wees wel bereid om te onderhandelen. En om opdringerige koopmannen (geen vrouw te bekennen!) van je af te slaan. In vergelijking met Tunesië waren de mannen een stuk minder agressief, maar toch. In Kusadasi zagen we ook de Starbucks deze reis. Op twee minuten van de haven, met een terras uitkijkend over de haven.  And more free wifi!

Pireaus, Athene – October 4, 2016 – 6am – 6pm

Op het Cruise forum had ik al gelezen dat het in Pireaus heel simpel was om de bus te pakken naar de Akropolis in Athene. En inderdaad: direct als je de Cruise terminal uitkomt loop je tegen bus X80 aan. Een kaartje koop je bij de ticketbalie bij de bus, € 4,50 per persoon en is 24 uur geldig. De busrit duurde 1 uur omdat we precies in de ochtenspits terechtkwamen. De terugweg deed de bus slechts 20 minuten over de 10 kilometer. Dus wil je de Akropolis op jezelf proberen: houd altijd rekening met de eventuele verkeersopstoppingen. Je wilt echt de boot niet missen omdat je te laat de bus terug pakte!athens-celebrity-silhouette-october-4De Akropolis was opnieuw een historisch wonder. We hadden onze portie geschiedenis wel gehad in Jeruzalem. Dachten we. Het was een warme oktoberdag en ik durf gerust toe te geven dat ik dit bezoek niet fijn had gevonden op een bloedhete zomerdag. De heuvel waar de tempels op staan ziet er onoverwinnelijk uit. Maar als je er eenmaal aan begint, valt het best mee. In de schaduw van de bomen staan voldoende bankjes om uit te rusten van de klim als het je teveel wordt. Of als je metgezel zich mee laat slepen in alle prachtige fotomomenten. Er waren heel veel cruise schepen in de haven van Piraeus. Dit betekende dat heel veel groepen met gidsen aanwezig waren op de heuvel van de Akropolis. Neem vooral heel veel water mee, er is geen schaduw bij de tempels. Bij de ticketshop beneden kun je gratis je flesjes bij laten vullen.

De hele wandeling naar boven vind je borden met uitleg over de opgravingen en de huidige werkzaamheden. Het panorama uitzicht laat je Athene zien vanuit uniek oogpunt. De entree tot de Akropolis is €20. Wil je ook de omringende valleien ontdekken kost het € 30. Voor senioren (65 jaar en ouder) krijgen 50% korting (neem wel je paspoort of je rijbewijs mee!) en studenten krijgen vrij toegang.

Valetta, Malta – October 6, 2016 – 08am – 8pm

malta-valetta-celebrity-silhouette-october-6Onze laatste haven al weer! We kozen deze cruise vanwege Israel, maar Malta deed niet onder voor Jeruzalem. Qua schoonheid, cultuur en geschiedenis. Het is 500 meter lopen van de haven naar de lift die je naar boven brengt. De Upper Barrakka Gardens zijn de poort naar Valetta. Op weg ernaar toe kom je langs heel veel koetsen, maar als je Valetta echt wilt zien, zul je toch echt naar boven moeten! En ook hier weer is het uitzicht de moeite echt waard. Bij de lift staat een medewerker om je te helpen aan een ticket van €1. Bewaar je tcket voor de terugtocht. Valetta biedt een geweldig assortiment aan winkels, prachtige pleinen om lekker te ontspannen en poppetjes te kijken. Vijf minuten van de lift vind je het busstation waar je de bus kunt pakken naar Mdina. Het is ongeveer een uur rijden met de bus. Ik had mijn zinnen gezet op het Grandmaster’s Palace. Malta zal in 2017 het voorzitterschap hebben van de EU, daarom waren er op het moment van ons bezoek heel veel renovaties aan de gang. Zo ook bij het Paleis. Maar ondanks de werkzaamheden, kreeg ik toch een goede indruk van dit charmante paleis. De Wapenzalen waren imposant. De entree voor het paleis en de wapenzalen was €9.

Als je weer buiten staat, op het plein, loop je praktisch tegen een standbeeld aan van Queen Victoria. Ze zit met haar rug naar wat misschien wel de grootste schat is van Valetta: de Nationale bibliotheek! Het was puur toeval dat ik de ingang vond, omdat ook hier renovaties bezig waren. Geef je paspoort af, leg je tas in een kluis en loop de majestueuze trap op. Bij de ingang op de eerste verdieping zie je een prachtige Kodak Eastman Microchip camera uit 1928. Entree is gratis. De bibliotheek is een schatkamer voor onderzoekers. Wees stil en naar behoren onder de indruk en je zal een geweldig bezoek hebben.

celebrity-silhouette-september-2016En dat meisjes, was de laatste haven van deze cruise. Vijf landen, acht havens in veertien dagen. Compleet verzorgd, zonder te hoeven slepen met bagage. Als ik terugkom van een cruise ben ik altijd compleet uitgerust, voel me in de watten gelegd en nog beter: ik heb altijd het gevoel dat ik een maand weg was. Omdat je zo ontzettend veel ziet in een korte tijd. Israel was zonder meer het hoogtepunt. De meeste passagiers aan boord bezochten Israel voor de eerste keer. Het was de belangrijkste reden voor boeken. Wellicht dat we daarom zo’n goed contact hadden met de medepassagiers. En vrienden hebben gemaakt. Deze cruise was indrukwekkend op zoveel punten, maar niet in het minst dankzij de geweldig crew van de Silhouette. Wij zullen zeker terugkeren op dit geweldige schip.

2 thoughts on “Het beste medicijn tegen overgangsklachten: boek een cruise!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *