Is die hardlooprevolutie wel verstandig?

Kun je een marathon rennen, als je niet verder traint dan 14k

Een uitdagend berichtje onder een van mijn hardloopartikelen bracht mij een nieuw avontuur: “Neem eens een kijkje op Sportrusten.nl. Je wilt toch ook nog kunnen shoppen na de NYC marathon?”, zei Kitty Kilian**”Ik had toch even verplichte looprust (lees hier meer daarover), en als je dan niet kan sporten, dan doe je the best next thing: je gaat lezen over sporten. En zo kwam ik uit bij De Hardlooprevolutie. Een boek over hoe je een marathon loopt terwijl je in je trainingsschema niet verder traint dan 14 kilometer. Dat kán toch helemaal niet? Continue reading

waarom rust zo belangrijk is voor je marathon training

Waarom rust zo belangrijk is voor je marathon training

De weg naar de New York marathon is zwaar. Zo positief als ik was in het begin, ik had er niet op gerekend dat mijn lichaam me in de steek zou laten tijdens de marathon training. En het ging zo lekker. Ik lag superstrak op schema. Het opbouwen van de kilometers ging lekker. Ik had er plezier in. Ik voelde me geweldig. Sterk. En toen ging ik eigenwijs doen. En deed wat ik zelf altijd iedereen afraad: ik luisterde niet naar mijn eigen lichaam. Nou ja, ik luisterde wel, natuurlijk hoorde ik de signalen wel. Maar ik negeerde ze met dezelfde vaart. Rust? Dat heb ik niet nodig. Stom, stom, stom. Het begon met een simpele ontsteking. Eentje die om een behandeling met antibiotica vroeg. Het hielp. Natuurlijk hielp het. Antibiotica helpt altijd snel. Maar het was een lange kuur. Die heel wat vroeg van mijn lichaam. Ik voelde me na een week al heel veel beter. Koorts was weg. De pijn ook. Ik voelde me goed. Dus ach, wat nou rust nemen om mijn lichaam te laten herstellen? Die 27 kilometer die doe ik wel even. Niks mee te maken dat ik een week lang geen kilometers had gemaakt. Gewoon sterk zijn! Niet zeiken. Dit kun je. Noooooouuu, daar dacht mijn lichaam echt anders over!

Continue reading