Is die hardlooprevolutie wel verstandig?

Kun je een marathon rennen, als je niet verder traint dan 14k

Een uitdagend berichtje onder een van mijn hardloopartikelen bracht mij een nieuw avontuur: “Neem eens een kijkje op Sportrusten.nl. Je wilt toch ook nog kunnen shoppen na de NYC marathon?”, zei Kitty Kilian**”Ik had toch even verplichte looprust (lees hier meer daarover), en als je dan niet kan sporten, dan doe je the best next thing: je gaat lezen over sporten. En zo kwam ik uit bij De Hardlooprevolutie. Een boek over hoe je een marathon loopt terwijl je in je trainingsschema niet verder traint dan 14 kilometer. Dat kán toch helemaal niet? Continue reading

waarom rust zo belangrijk is voor je marathon training

Waarom rust zo belangrijk is voor je marathon training

De weg naar de New York marathon is zwaar. Zo positief als ik was in het begin, ik had er niet op gerekend dat mijn lichaam me in de steek zou laten tijdens de marathon training. En het ging zo lekker. Ik lag superstrak op schema. Het opbouwen van de kilometers ging lekker. Ik had er plezier in. Ik voelde me geweldig. Sterk. En toen ging ik eigenwijs doen. En deed wat ik zelf altijd iedereen afraad: ik luisterde niet naar mijn eigen lichaam. Nou ja, ik luisterde wel, natuurlijk hoorde ik de signalen wel. Maar ik negeerde ze met dezelfde vaart. Rust? Dat heb ik niet nodig. Stom, stom, stom. Het begon met een simpele ontsteking. Eentje die om een behandeling met antibiotica vroeg. Het hielp. Natuurlijk hielp het. Antibiotica helpt altijd snel. Maar het was een lange kuur. Die heel wat vroeg van mijn lichaam. Ik voelde me na een week al heel veel beter. Koorts was weg. De pijn ook. Ik voelde me goed. Dus ach, wat nou rust nemen om mijn lichaam te laten herstellen? Die 27 kilometer die doe ik wel even. Niks mee te maken dat ik een week lang geen kilometers had gemaakt. Gewoon sterk zijn! Niet zeiken. Dit kun je. Noooooouuu, daar dacht mijn lichaam echt anders over!

Continue reading

meisjes van vijftig stoppen met de pil atrofie van het baarmoederslijmvlies

De pil in de overgang: verstandig of niet

Het blijft gehannis met de overgang. Er lijkt geen eind aan te komen. Na mijn mirena debacle, heb ik mijn lichaam anderhalf jaar laten bijkomen van de toegevoegde hormonen. Geestelijk knapte ik hier heel erg van op. Maar lichamelijk? Oef! Iedere menstruatie periode opnieuw had ik enorme buikpijnen. Ze duurden altijd slechts twee dagen, dus waren te overzien, maar de pijn! Continue reading

Rennen in de overgang? Op naar de NYC Marathon 2017

Over de NYC Marathon: het zijn slechts 60.060 passen

Schrik! Wat heb ik gedaan! Luister, we weten allemaal hoe het werkt toch? Als je 50 bent dan wil je nog wel eens last hebben van je hormonen. Je gaat ineens inzien dat het leven eindig is. Je krijgt de kriebels. Je krijgt het gevoel dat het nu of nooit is. Mannen lossen het simpel op: ze kopen een motor. Een auto waar ze al 30 jaar van dromen. Of ruilen hun vrouw in voor een jonger exemplaar. Maar vrouwen doen dat anders. De ene gaat een voetreis maken door de Amerika’s. Een ander begint een trektocht door een of andere woestijn. En ik?  Continue reading

Meisjes van vijftig houden van hardlopen

Een jaar lang hardlopen

Nog een week en dan kunnen we 2016 uitzwaaien. En helaas, ondanks mijn eerdere belofte, weet ik nu dat ik mijn doel niet zal halen. Ik ben tot 400 kilometer gekomen dit jaar. Dat lijkt misschien veel, maar het doel van 365 miles staat toch echt gelijk aan 587 kilometers. Dus ik kom 187 kilometer tekort voor de challenge van Mark Zuckerberg: #AYearOfRunning. En met nog 1 week te gaan en een lichaam vol medicijnen vanwege een wortelkanaalbehandeling, zou het heel stom zijn om het zelfs maar te proberen die uitdaging van 1 mijl per dag te volbrengen. Continue reading

Kort lontje Meisjes van vijftig

Kort Lontje

“Dit was wel het laatste dat ik verwacht”. De arts kijkt me aan met begrijpende blik: “Ja, je denkt al snel aan opvliegers, stemmingswisselingen of een kort lontje. En het uitblijven van menstruatie. Maar dit niet inderdaad. Het hoort er toch echt helemaal bij, bij de overgang.” “Nou”, probeer ik nog grappig te doen, “dat lontje is bij mij anders echt wel korter geworden hoor!”. Ze begrijpt dat ik de situatie luchtig probeer te houden, maar laat me toch niet gaan zonder een laatste waarschuwing: “Denk erom: als het over twee weken nog hetzelfde is, wil ik je terugzien! Niet te lang door blijven lopen!”. Continue reading

HPV Het uitstrijkje is makkelijk thuis uit te voeren. De meisjes van vijftig gingen je voor

Ik heb HPV. Krijg ik nu baarmoederhalskanker?

Meisjes, een keer in de vijf jaar moeten we er allemaal aan geloven. In ons eigen belang. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een hogere frequentie. Ik bedoel maar, er kan veel gebeuren in vijf jaar in een vrouwenlichaam. Pilgebruik, zwangerschappen, spiraaltjes, hormonale veranderingen. Het heeft allemaal invloed op ons lichaam. Daarom is het zo belangrijk dat we ons met regelmaat laten testen op baarmoederhalskanker. Door middel van een uitstrijkje. Want ook bij baarmoederhalskanker geldt: hoe eerder je erbij bent, des te beter is het te behandelen. Continue reading